artikel

Giver I firma julegaver? Hvis ikke, så er det på tide

I disse år ses der fortsat en stigende tendens til, at danske virksomheder bruger flere og flere penge på at give deres medarbejdere gaver. Gaverne ses særligt omkring juletiden, hvor virksomhederne vælger at de også vil komme ind ting under træet.

Og det kan give rigtig god mening, for firma julegaver er både blevet nemmere at give, og så styrker de forholdet mellemarbejdspladsen og den ansatte.

Så nemt er det blevet at give firma julegaver

Der var engang, hvor det kunne være et sandt mareridt at finde firma julegaverne. For hvad har Peter på 51 år fra IT til fælles med Charlotte på 24 år, der sidder i HR? Skal de have en god whisky eller en flot vase? Ofte endte kompromiset med en meget neutral gavekurv.

Den gode nyhed er, at du hverken behøver skuffe Peter eller Charlotte, eller for den sags skyld nøjes med det samme kompromis gang på gang. For takker være de nye gaveshops, er det blevet nemt at give en gave, som den enkelte ansatte rent faktisk kan bruge.

En gaveshop er lidt ligesom en webshop. Den ansatte logger dog ind med sin egen kode, og vælger hernæst en ting, som passer ham eller hende.

Som virksomhed er det administrativt utroligt let. For du angiver blot en beløbsgrænse per medarbejder, og hernæst åbnes der for mange forskellige gaver inden for det valgte budget. Det gør det nemt – og ikke mindst mulig for den ansatte at vælge noget godt.  

Gaverne skaber bedre holdånd

Men giver det mening at give gaver som virksomhed, eller er det blot endnu en udgift? Svaret er, at det at give gaver er en symbolsk handling, der har stor betydning.

Når du giver dine ansatte en gave, viser det, at du også husker dem uden for arbejdspladsen, som mennesker du gerne vil give en ting til jul.

Gaver bliver symbolet på ”tak for indsatsen” og en gestus, som viser affektion over for de mennesker, der er på arbejdspladsen. De ansatte ser naturligvis, at de belønnes, hvilket er med til at skabe et mere loyalt forhold til firmaet.

At give gode gaver er derfor en af de bløde værdier, som firmaet bør udnytte. Der er tilmed gode skattefordele, hvilket bør gøre det til et let valg at beslutte, om de ansatte skal forkæles.